Utstillingsperiode 29.08. – 22.09.2002
Marit Aabel (f.1944) bor og arbeider i Oslo. Hun debuterte i 1969 og har stilt ut malerier over hele landet, hatt flere separatutstillinger, og deltatt i ulike gruppeutstillinger.
I den siste perioden har hun arbeidet på Ekely, Edvard Munchs atelier.
Hennes abstrakte formspråk har flertydig budskap, titlene antyder rammer for innholdet, men bildets språk taler til tilskueren. Et gjennomgående trekk er organiske former og koloristiske komposisjoner tett opptil tilstander av menneskelig erfaring.
Kunstneren sier selv: “Maleriet utfordrer meg, og driver meg til uttrykk som etterlater meningsfull erfaring for meg som maler. Derfor arbeider jeg videre på mitt prosjekt som i en periode nå har arbeidstittelen Adskillelse.”
Utstillingen består av ca 25 malerier, 10 i olje på lerret, og 15 i akryl på papir.
Presseomtale fra Adresseavisen 11.09.2002
Likt og ulikt
To jevnaldrende kunstnere møtes i høyst ulike billeduttrykk i Trondhjems Kunstforening. Men det bør ikke by på problemer å like begge, hverken Odd Nerdrum eller Marit Aabel. Trondhjems Kunstforening
ODD NERDRUM & MARIT AABEL
I mange år har det nærmest gått sport i å like eller ikke like Odd Nerdrum. I Kunstforeningen kan vi la hensynet til hans person og flagrende kappe ligge og se utstillingen utelukkende som den byr seg frem i seg selv. Vi møter kunstneren riktignok ansikt til ansikt i flere selvportretter, men han forteller oss ikke hva vi skal se og se etter. Her er det muligheter nok til å lete seg frem på egen hånd, i en billedverden som har stått seg forholdsvis konstant gjennom mange år, og som her dokumenteres gjennom en langt på vei fullstendig gjennomgang av Nerdrums grafiske liv de siste drøyt 20 år. Det konsekvente består først og fremst i skildringen av en drømmeaktig, mystisk verden, menneskefylte bilder, der skikkelsene strekker seg etter eller observerer noe utenfor billedrammen: De opplever noe som betrakteren også må forholde seg til. Slik skaper Odd Nerdrum levende bilder, scener og handlinger vi ikke kan stille oss likegyldige til. Her møter vi mennesker som på samme måten som oss, ser ut over vårt eget standpunkt, med lengsel og håp, forventning og frykt. I tillegg til de mange bildene av mennesker i store landskap møter vi i en serie bilder lidenskap og heftig begjær, der de tette omfavnelsene ikke viser kunstneren fra sin mest særpregede og originale side, men der intensiteten avgjort er til stede og minnet om Munch ligger nært.
Ytterligere nøytraliserer Nerdrum sitt eget karakteristiske uttrykk i to fine barneportretter på utstillingen, «Anine» og «Ettårsdagen», der en ærbødig personlig beskrivelse ser ut til å ha vært viktigere enn å bekrefte seg selv. Marit Aabel tilhører en annen tradisjon i kunsten, det non-figurative maleriet, der vekten ikke er lagt på den konkrete beskrivelse og den intellektuelle forståelse, men på øyets umiddelbare opplevelse av farger, bevegelse og form. I sine mer enn 20 år i Trondheim markerte Aabel seg med sin karakteristiske koloritt og særegne abstrakte form, der glidende overganger mellom fargen skaper forskyvninger og dynamikk. Den nye utstillingen viser at Marit Aabel har holdt fast på dette uttrykket i sine store oljemalerier, men forteller også med en serie bilder i akryl på papir at hun kan variere i uttrykk og temperament, fra det organiske og duse til det klart definerte, skarpe og harde. Slik kan en tydeligere la hjernen lete seg frem til «noe man har sett», assosiere til landskap eller konkrete objekter, men også tolke som kunstnerens personlige avklaring når hun så tydelig setter sine skarpt trukne grenser mellom farger og former.
Anmeldt av PER CHRISTIANSEN/adressa.no