Tresnitt
Utstillingsperiode: 31.10. – 24.11.2002
Kunstnerens hjemmeside:
http://www.zakart.com
1957 – födt i Trondheim.
1976 – 77 studium ved Kunstskolen i Trondheim.
1977 – 83 reiser og studier i Europa, fra 1984 atelier i Berlin.
1985 – Statens arbeidsstipendium, Norge, gjestelærer ved Kunstskolen i Reykjavik og ved Kunstakademiene i Helsinki og Vilnius.
1992 – 94 Statens arbeidsstipendium, Norge.
2001 – 2003 Statens arbeidsstipendium, Norge.
Bor og arbeider nå i Berlin.
Separatutstillinger i utvalg: (K= katalog)
1982 Oslo Kunstforening, Oslo
1985 Galleri Riis, Oslo / Trondheim (K), Galleri Lång, Malmö
1988 – 89 Holzschnitte, Städtische Galerie, Reutlingen (K); Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
1990 Edward Thorden Gallery, Göteborg (K)
1996 “7 gode år”, Stavanger Kunstforening (K), Galleri s-e, Bergen
1997 Konserativen/ Biblioteket/ Institutt for Energiteknikk/ Höyskolen i Östfold/ Cafe Erlandsen, Halden
1998 Galleri Ismene, Trondheim
Representert i museer og offentlige samlinger (utvalg):
NTNU, Trondheim
Nordens Hus, Reykjavik,
Trondheim Kunstmuseum
Sörlandets Kunstmuseum, Kristiansand
Bergens Kunstforening
Kunstsammlungen der Stadt Reutlingen
Museet for Samtidskunst, Oslo
Statens konstråd, Sverige
Centro Cultural Arte Contemporaneo, Mexico City
Norsk kulturråd
Nordisk Kunstsentrum, Helsinki
Kunstamt Charlottenburg, Berlin
Berlinische Galerie, Museum for Modern art and Photography, Berlin
Utsmykkingsoppdrag:
1999 Kongelig Norsk Ambassade, Berlin
1999 BHF-Bank, Offenbach
Prosjekter
1992 “Stöcke und Drucke” vandreutstilling av egne tresnitt til Oslo, Trondheim, Tallinn, og Vilnius. Katalog trykket i Tallinn med stötte fra Senatet i Berlin. Gjestelærer ved Kunstakademiet i Vilnius. (K)
1996-97 Prosjekt i Halden med stipendium fra Halden by og Norsk Kulturåd, og med stötte fra Kulturdepartementet og Östfold Fylkeskommune, utstillinger på 5 forskjellige steder i Halden i 1997, katalog trykket i Berlin, forelesninger for Kunstforeningen i Halden og ved Höyskolen i Östfold. (K)
1993-1999 Grunnlegging og ledelse av Atelierhuset Mengerzeile i Berlin.
2002 Flytting av atelieret til Berlin-Kreuzberg, opprettelse av nye visningsrom i “Kolonnadene”, Budapester Strasse 26a, Berlin-Tiergarten.
Gruppeutstillinger i utvalg: (K= katalog)
1986 Stealing Diamonds, Giudecca, Venezia
1986 NBorealis, daadgalerie, Berlin (K)
1989 Broken Music, daadgalerie, Berlin (K)
1990 New Scandinavian Painting, The City Gallery, New York (K)
1994 Bilder der 90er Jahre, Wolfgang Wittrock Kunsthandel, Düsseldorf
1996 Berlin, med Matthias Mansen og Bernhard Garbert, Galleri F15, Moss, Norwegen (K
1997 Norske Profiler, Museum Folkwang, Essen; Kunsthalle Rostock (K)
1999 Nordischer Klang, Greifswald
2002 mai-juni Galerie Georg Nothelfer, Berlin
2002 Druckwerkstatt, Zentrum Bildende Kunst, Neubrandenburg
Bibliografi (utvalg):
Hovdenakk, Per, i: Y. Zakarias, Galleri Riis, Oslo 1985 (tysk ved Jan Brockmann)
Glasmeier Michael: Aleitin verk, i: Yngve Zakarias, Norræna Husid, Reykjavik 1987
Bardon, Annie: Bote der Mittsommernacht, i: Y. Zakarias, Holzschnitte,
Städtisches Kunstmuseum, Reutlingen 1988, (engelsk ved Dr. Selwyn Jackson)
ISBN 3-927-228-00-1
Glasmeier Michael: Achtzehn Werkzeuge, i: Idem
Olofsson, Anders: uten titel, upubl., Galleri Westlund, Stockholm 1992
Timo Valjakka, redaktör, i: SIKSI nordic art review 1/1992, “Projekt: Yngve Zakarias”,
ISSN: 0782-7423 (norsk, engelsk)
Zakarias, Yngve: Redegjörelse om 7 gode år, i: Yngve Zakarias, “7 gode år”, malerier.
Stavanger Kunstforening, Stavanger 1995
Stepken, Angelika: Bildenes ökonomi, i: Berlin, (K ) Matthias Mansen,
Bernhard Garbert, Yngve Zakarias, Galleri F15, Moss 1996, (norsk og tysk),
ISBN 82-7848-004-4
Valjakka, Timo, i: Yngve Zakarias. Finsk, engelsk og norsk, med tallrike reproduksjoner i svart/hvit og farge, Berlin 1997, ISBN 3-00-001748-8
Valjakka, Timo: Vier Ecken oder viel mehr (Four Corners, or Much More) (tysk, engelsk) i:
Norske Profiler – Aktuelle Kunst aus Norwegen, Museum Folkwang, Essen und Kunsthalle Rostock 1997, DuMont Buchverlag ISBN 3-7701.4381-7
Kilde: Adresseavisen 31.10.2002
Kalender bilder fra Berlin
År og dag har gått siden sist Yngve Zakarias viste bilder i Trondheim. Men nå er han her, hjemvendt fra Berlin med utstillingen Kalender.
Det er en fortelling om årets 12 måneder Yngve Zakarias presenterer i Trondhjems Kunstforening fra i kveld, men historien om disse bildene går drøyt 12 år tilbake i tid. På slutten av 80-tallet begynte han å ta avtrykk av trefjøler, og det har han fortsatt med – og nærmest gjort til sitt varemerke. Til denne utstillingen har han som vanlig brukt ubehandlede bordbiter og trestykker, alt funnet rundt om på tilfeldige steder i Berlin og brukt direkte. En viss tilpassing til ønsket format er gjort, men prinsippet er ellers enkelt og greit, innfarging og avtrykk for hånd. Både funnsted og trykkested er påført hvert enkelt grafiske blad, som alltid fra Yngve Zakarias hånd er å betrakte som et monotypi, et unika. Selv med den samme «trykkplaten» blir aldri to trykk like, derfor lager han heller aldri nummererte opplag av et motiv. De 12 «kalenderbladene» henger tett sammen på veggen, innrammet i samme format, men med de avlange motivene i ulike, rene farger og med treverkets individuelle, organiske struktur som skiftende «tegninger» gjennom årets gang. I kombinasjon med dette har Zakarias trykt tall, som hver for seg presenteres som store, sorte tresnitt, nøyaktig utformet i kontrast til fjølmotivenes selvbestemte former. Månedsnavnene hører også med i utstillingen, med bokstavene vist enkeltvis – og bare én gang hver, slik at det bare blir d’en igjen av desember.
Noen malerier, med organiske linjer, samt en rekke, tett monterte tegninger er det blitt plass i tillegg, de siste utført i løpet av de knapt 20 årene lenge Yngve Zakarias har oppholdt seg i Berlin. Fortsatt vil han ha denne byen som base, med atelier/galleri i den sentrale Budapester Strasse, men han sier at Trondheim er en like viktig by for ham, og at han etter hvert kommer til å tilbringe mer tid her. Berlin er på mange måter blitt en vanskeligere by; fortsatt med stor tilstrømning av unge kunstnere, men mange av dem reiser videre etter en tid, forteller Yngve Zakarias, som så vidt rekker å bla om til neste måned før han setter kursen tilbake.
Kilde: Kulturnytt, NRK P2
Kunst i bur
I et opplyst vindu i en Berlins gater står det “Y Zakarias” i store tresnittbokstaver. Der presentere Yngve Zakarias sin kunst, seg selv og prosessene med å skape kunsten. Han mener grensene mellom atelier og galleri er i ferd med å forsvinne.
Trondheimsgutten Yngve Zakarias holder til i den buede gaten Budapeststrasse, en av Berlins mest sentrale adresser som blant annet huser Berlin Zoo. Der han har alt på et sted som et “kunst i bur”.
– Lokalet går over tre plan og er som et eneste stort utstillingsvindu. Så det går an å se hele etasjen og alt som er presentert der inne, fra gata.
Skillet forsvinner
Yngve Zakarias vil prøve noe nytt. Utstillingsboksen skal være et sted for prosesser, dialog, ideer og salg. Produksjonen er ikke det viktigste, men det å ha en kommunikasjon. Et nytt kretsløp for kunsten kaller han det selv; der skillet mellom atelier, gallerier og museer er i ferd med å forsvinne.
– De institusjonene som tidligere har vært mest innstilt på å samle kunstobjekter blir mer og mer aktive deltagere i prosesser hvor kunst skapes. Det er ikke helt klart hvor grensene egentlig går, og dynamikken i dette tyder på at det blir stadig flere nye samarbeidsformer og andre måter å organisere det på. Dette er min måte å gjøre det på, sier Zakarias.
Av Andreas Toft
Kulturnytt, NRK P2, tirsdag 2. juli 2002
Bearbeidet for nett av Torunn P. Wester